Vill du?

Skolform:
Grundskola
Huvudämne:
Modersmål
Årskursintervall:
7-9
Termin:
VT 2019
Tidsåtgång:
1 lektion
Författare:
Mélanie Piedoie

Huvudämnets kursplan

Undervisning i ämnet Modersmål syftar till: Länk.

Syftesförmågor för huvudämne: Modersmål

  • Formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • unchecked checkmark ikon Använda sitt modersmål som ett medel för sin språkutveckling och sitt lärande,
  • unchecked checkmark ikon Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
  • unchecked checkmark ikon Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer,
  • unchecked checkmark ikon Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften, och
  • unchecked checkmark ikon Reflektera över traditioner, kulturella företeelser och samhällsfrågor i områden där modersmålet talas utifrån jämförelser med svenska förhållanden.

Centralt innehåll för huvudämne: Modersmål i årskurs 7-9

Läsa och skriva

  • checkmark ikon Lässtrategier för att förstå och tolka skönlitterära texter. Att utläsa texters budskap, både det uttalade och sådant som står mellan raderna.
  • checkmark ikon Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
  • checkmark ikon Modersmålets grundläggande struktur i jämförelse med svenskan. Ordbildning och meningsbyggnad på modersmålet i jämförelse med svenskan.
  • checkmark ikon Ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.

Tala, lyssna och samtala

  • checkmark ikon Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Anpassning av språk, innehåll och disposition efter syfte och mottagare.
  • checkmark ikon Uttal, betoning och satsmelodi i jämförelse med svenskan samt olika talade variationer av modersmålet.

Berättande texter och sakprosatexter

  • checkmark ikon Skönlitteratur för ungdomar och vuxna, lyrik, dramatik, sagor och myter från olika tider och områden där modersmålet talas. Skönlitteratur som belyser människors villkor, identitets- och livsfrågor.
  • checkmark ikon Språkliga drag, ord och begrepp i skönlitteratur för ungdomar och vuxna.
  • checkmark ikon Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar och arbetsbeskrivningar. Texternas innehåll, typiska språkliga drag samt deras ord och begrepp.
  • checkmark ikon Texter som kombinerar ord, bild och ljud och deras språkliga och dramaturgiska komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier, teaterföreställningar och webbtexter.

Språkbruk

  • checkmark ikon Översättning av och jämförelser mellan texter på modersmålet och på svenska.
  • checkmark ikon Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning. Bildspråk och idiomatiska uttryck.
  • checkmark ikon Skillnader i språkanvändning beroende på i vilket sammanhang, med vem och med vilket syfte man kommunicerar.

Kultur och samhälle

  • checkmark ikon Aktuella samhällsfrågor i områden där modersmålet talas, i jämförelse med liknande frågor i Sverige.
  • checkmark ikon Kulturella uttrycksformer från områden där modersmålet talas, till exempel bildkonst, musik och arkitektur.

Skolans uppdrag

  • checkmark ikon Etiska perspektivet
  • Historiskt perspektiv
  • Internationellt perspektiv
  • Miljöperspektiv

Konkretisering av undervisningen

  • Vi kommer att prata om samtycke och hur man jag be om att få vara nära någon och försäkra sig om att den andra vill vara nära en.
  • Eleverna kommer att göra en övning i EPA där de ska komma på så många olika förslag på omformuleringar på ”Vill du?” som möjligt.
  • De ska kunna förklara diskutera och argumentera för sitt val av ord.
  • Tillsammans kommer prata om tempus och ordföljd. Undersöka hur ställer man en fråga på olika sätt och om det finns det speciella ord som återkommer när man ställer frågor.
  • Vi kommer att undersöka om det likheter och skillnader i de språk som talas i klassen. Eleverna kommer att jämföra, översätta, lära sig av varandra, träna på uttalet m.m.
  • Tillsammans kommer vi att prata om vissa formuleringar är beroende på hur orden betonas, om tonläget betydelse och kroppsspråket roll vid kommunikation.
  • Eleverna kommer få diskutera huruvida deras förslag kan få brakänslan att uppstå och kvarstå och om samtycke kan uppstå.

Dessa språkliga förmågor ska utvecklas i arbetsområdet

Eleverna kommer att få träna på hur man ställer frågor på olika sätt beroende på tillfälle och mottagare, jämföra olika språk med varandra samt förklara, diskutera och argumentera för sina val muntligt. Vi kommer även att pratat på tonläge och kroppsspråket betydelse vid kommunikation.

Dessa ämnesspecifika begrepp behövs

brakänsla, samtycke, tempus, ordföljd, betona, intonation, tonläge, kroppsspråk

Elevernas inflytande

Elevernas inflytande i arbetsområdet är enligt följande:

  • checkmark ikon I vilken takt och ordning olika uppgifter ska göras
  • unchecked checkmark ikon På vilket sätt en uppgift ska redovisas
  • unchecked checkmark ikon Vilka arbetsformer som ska användas
  • unchecked checkmark ikon Vilket läromedel som ska användas

Konkretisering av elevinflytande

Eleverna kommer att få arbeta i sin egen takt beroende på förkunskaper i språket.

Kunskapskrav för huvudämne: Modersmål för slutet av årskurs 9

E C A

Eleven kan läsa olika texter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till tidsaspekter och orsakssamband visar eleven grundläggande läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.

Eleven kan läsa olika texter med gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt sätt, använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till tidsaspekter och orsakssamband visar eleven god läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.

Eleven kan läsa olika texter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till tidsaspekter och orsakssamband visar eleven mycket god läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.

Eleven kan, utifrån sitt modersmåls särdrag, skriva olika texter med begripligt innehåll och viss språklig variation med en i huvudsak fungerande kombination av vardagsrelaterade och ämnesrelaterade ord och begrepp. Texterna kännetecknas av enkla beskrivningar och enkel berättarstruktur. Eleven anpassar på ett enkelt sätt sina texters innehåll och språk så att de i huvudsak fungerar i de situationer som skrivandet avser. Genom att på ett i huvudsak fungerande sätt jämföra och översätta ord, begrepp och fraser mellan modersmålet och svenska kan eleven föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan modersmålet och svenska.

Eleven kan, utifrån sitt modersmåls särdrag, skriva olika texter med relativt tydligt innehåll och relativt god språklig variation med en i huvudsak fungerande kombination av vardagsrelaterade och ämnesrelaterade ord och begrepp. Texterna kännetecknas av utvecklade beskrivningar och utvecklad berättarstruktur. Eleven anpassar på ett utvecklat sätt sina texters innehåll och språk så att de fungerar relativt väl i de situationer som skrivandet avser. Genom att på ett relativt väl fungerande sätt jämföra och översätta ord, begrepp och fraser mellan modersmålet och svenska kan eleven föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan modersmålet och svenska.

Eleven kan, utifrån sitt modersmåls särdrag, skriva olika texter med tydligt innehåll och god språklig variation med en i huvudsak fungerande kombination av vardagsrelaterade och ämnesrelaterade ord och begrepp. Texterna kännetecknas av välutvecklade beskrivningar och välutvecklad berättarstruktur. Eleven anpassar på ett välutvecklat sätt sina texters innehåll och språk så att de fungerar väl i de situationer som skrivandet avser. Genom att på ett väl fungerande sätt jämföra och översätta ord, begrepp och fraser mellan modersmålet och svenska kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan modersmålet och svenska.

Eleven kan med en i huvudsak fungerande kombination av vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk samtala om och diskutera varierande ämnen på ett enkelt sätt. I sådana situationer kan eleven ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring några kunskapsområden och samhällsfrågor med anknytning till modersmålet och områden där modersmålet talas. Eleven gör då enkla jämförelser med egna erfarenheter och förhållanden i Sverige och drar enkla och till viss del underbyggda slutsatser om vad dessa kan bero på och leda till.

Eleven kan med en ändamålsenlig kombination av vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk samtala om och diskutera varierande ämnen på ett utvecklat sätt. I sådana situationer kan eleven ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande inledning, innehåll och avslutning och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring några kunskapsområden och samhällsfrågor med anknytning till modersmålet och områden där modersmålet talas. Eleven gör då utvecklade jämförelser med egna erfarenheter och förhållanden i Sverige och drar utvecklade och relativt väl underbyggda slutsatser om vad dessa kan bero på och leda till.

Eleven kan med en ändamålsenlig och effektiv kombination av vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk samtala om och diskutera varierande ämnen på ett välutvecklat sätt. I sådana situationer kan eleven ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande inledning, innehåll och avslutning och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring några kunskapsområden och samhällsfrågor med anknytning till modersmålet och områden där modersmålet talas. Eleven gör då välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och förhållanden i Sverige och drar välutvecklade och väl underbyggda slutsatser om vad dessa kan bero på och leda till.