Musique-Música- Musik

Skolform:
Grundskola
Huvudämne:
Moderna språk
Bi-ämne:
Historia
Årskursintervall:
7-9
Termin:
VT 2019
Tidsåtgång:
11 lektioner
Författare:
Mélanie Piedoie

Huvudämnets kursplan

Undervisning i ämnet Moderna språk syftar till: Länk.

Syftesförmågor för huvudämne: Moderna språk

  • Förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter,
  • Formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • Använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
  • Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och
  • Reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används.

Syftesförmågor för bi-ämne: Historia

  • Använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
  • Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,

Centralt innehåll för huvudämne: Moderna språk i årskurs 7–9, inom ramen för språkval

Kommunikationens innehåll

  • checkmark ikon Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • checkmark ikon Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • checkmark ikon Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • checkmark ikon Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.

Lyssna och läsa – reception

  • checkmark ikon Tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande från olika medier.
  • checkmark ikon Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
  • checkmark ikon Berättelser och annan fiktion även i talad eller dramatiserad form samt sånger och dikter.
  • checkmark ikon Muntlig och skriftlig information, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.
  • checkmark ikon Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
  • checkmark ikon Olika sätt att söka och välja texter och talat språk från internet och andra medier.
  • checkmark ikon Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
  • checkmark ikon Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
  • checkmark ikon Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.

Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion

  • checkmark ikon Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
  • checkmark ikon Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
  • checkmark ikon Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.
  • checkmark ikon Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer.

Centralt innehåll för bi-ämne: Historia

Imperialism och världskrig, cirka 1800–1950

(För bi-ämnen visas endast valt innehåll)

  • checkmark ikon Den europeiska dominansen, imperialism och kolonialism.
  • checkmark ikon Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta.

Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, cirka 1900 till nutid

(För bi-ämnen visas endast valt innehåll)

  • checkmark ikon Aktuella konflikter i världen och historiska perspektiv på dessa.

Hur historia används och historiska begrepp

(För bi-ämnen visas endast valt innehåll)

  • checkmark ikon Exempel på hur 1800- och 1900-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
  • checkmark ikon Hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter.
  • checkmark ikon Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.
  • checkmark ikon Vad begreppen kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet betyder och hur de används i historiska sammanhang.

Skolans uppdrag

  • Etiska perspektivet
  • checkmark ikon Historiskt perspektiv
  • checkmark ikon Internationellt perspektiv
  • Miljöperspektiv

Konkretisering av undervisningen

  • Eleverna och läraren kommer att tillsammans skapa en låtlista med låtar de känner till på målspråket och gå genom den pedagogisk planeringen.
  • Eleverna får reflektera kring vad som gör en framgångsrik språkinlärare, ta del av forskningsresultat och jämföra dem med sina förslag
  • Eleverna reflekterar kring vilka ord de behöver för att kunna prata om musik och översätter dem på målspråket med hjälp av självvalda hjälpmedel. Ni rättar tillsammans vid behov.
  • Eleverna tar del av en modell för hörförståelse i sju steg och arbetar med den för att tillsammans förstå en låt på målspråket.
  • Eleverena funderar kring varför länder i Asien, Afrika och Sydamerika pratar olika europeiska språk och får en grundläggande översikt över imperialismen och dess påverkan.
  • Eleverna jobbar specifikt med en koloni och undersöker i några korta frågor relationen till den forna imperiemakten och funderar kring hur det koloniala arvet påverkar människor idag. Eleverna får då gärna dra paralleller till nutida händelser och nyheter.
  • Eleverna ska med hjälp av topplistor försöka hitta en låt som de gillar och skriva lite fakta kring den. De ska sedan försöka bilda sig en uppfattning om vad den handlar om.
  • Eleverna ska repetera de ord som de behöver för att prata om musik. En världskarta ska projiceras så att alla förstår var på jorden låtarna kommer ifrån och eleverna påbörjar att skriva sina presentationer
  • Eleverna fortsätter att skriva deras presentation och börjar träna inför deras muntliga presentationen. De ska högläsa för varandra, ge kamratrespons och högläsa för läraren för att träna på deras uttal. De kan även spela in sig själva för att bli medvetna om deras egen progression
  • Eleverna håller deras muntliga presentationer. Klassen väljer ut en låt att översätta.
  • Eleverna arbetar ännu en gång med modell för hörförståelse i sju steg för att tillsammans förstå den utvalda låten.
  • Eleverna erbjuds möjligheten att lära sig låten och uppträda inför publik eller spela in sig själva.
  • Utvärdering av arbetsområdet

Dessa språkliga förmågor ska utvecklas i arbetsområdet

Eleven ska förstå och tolka innehållet i olika sånger samt formulera sig och kommunicera tankar och känslor i tal och skrift. Eleven ska använda språkliga strategier för att förstå sångerna genom att arbeta med bland annat en modell för hörförståelse. Eleven kommer att få reflektera över vilka ord som används för att samtala om musik samt översätta dessa med hjälp av valfri hjälpmedel. I en muntlig presentation kommer eleven att anpassa språket efter syfte, mottagare och sammanhang. Eleven kommer även att ges tillfället att reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används.

Dessa ämnesspecifika begrepp behövs

Förstaspråkanvändare, målspråk, språkinlärare, skoluttal, modell för hörförståelse, kolonialism, imperialism,
budskap, tolka, rytm, ton, genombrottshit

Elevernas inflytande

Elevernas inflytande i arbetsområdet är enligt följande:

  • checkmark ikon I vilken takt och ordning olika uppgifter ska göras
  • unchecked checkmark ikon På vilket sätt en uppgift ska redovisas
  • unchecked checkmark ikon Vilka arbetsformer som ska användas
  • unchecked checkmark ikon Vilket läromedel som ska användas

Konkretisering av elevinflytande

Eleverna kommer själva att välja vilken låt de vill presentera. Tiden för att förberedda, skriva och träna på den muntliga presentationen kommer att individanpassas efter behov. Val av översättningshjälpmedel görs av eleverna. Datum för presentationstillfällen kommer att göra bestämmas i samråd med eleverna.

Kunskapskrav för huvudämne: Moderna språk för slutet av årskurs 6, inom ramen för språkval

E C A

Eleven kan förstå vanliga, enkla ord och fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form kommentera innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet kan eleven använda sig av någon strategi för lyssnande.

Eleven kan förstå enkla ord och fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form kommentera innehållet samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet kan eleven använda sig av någon strategi för lyssnande.

Eleven kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form kommentera innehållet samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet kan eleven använda sig av någon strategi för lyssnande.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig mycket enkelt och i huvudsak begripligt med enstaka vanliga ord och fraser. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig mycket enkelt och i huvudsak begripligt med enstaka vanliga ord och fraser. Dessutom kan eleven använda sig av någon strategi som löser enstaka enkla problem i interaktionen.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig mycket enkelt och begripligt med vanliga ord och fraser. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig mycket enkelt och begripligt med vanliga ord och fraser. Dessutom kan eleven använda sig av någon strategi som löser enkla problem i interaktionen.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och relativt tydligt med vanliga ord och fraser. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och relativt tydligt med vanliga ord och fraser. Dessutom kan eleven använda sig av några strategier som löser enkla problem i interaktionen.

Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används.

Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används.

Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används.

Kunskapskrav för bi-ämne: Historia för slutet av årskurs 9

(För bi-ämnen visas endast valda kunskapskrav)

E C A

Eleven har grundläggande kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då enkla samband mellan olika tidsperioder. Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med enkla och till viss del underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.

Eleven har goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då förhållandevis komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med utvecklade och relativt väl underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.

Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra utvecklade och relativt väl underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.

Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla och till viss del underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra utvecklade och relativt väl underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.

Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra välutvecklade och väl underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt.